Definitie van een game


Mark Overmars, de maker van Gamemaker, gebruikt de volgende definitie van een game:

"A computer game is a software program in which one or more players make decisions through the control of game objects and resources, in pursuit of a goal. (Mark Overmars)"

Vrij vertaald: Een computerspel is een software programma, waarin spelers beslissingen nemen en controle hebben over objecten en bronnen om daarmee een doel in het spel te bereiken.

Kernwoorden zijn dus:
- er zijn een of meer spelers - de spelers nemen beslissingen - de spelers hebben controle over objecten - er is een doel in het spel

Als je gaat nadenken over een nieuw spelontwerp, ga je dus over deze termen nadenken:

Wat is het doel van het spel?
Wie zijn de spelers (doelgroep)?
Over welke onderdelen heeft een speler controle?
Welke acties kan een speler doen (controle)?
Probeer een antwoord op bovenstaande vragen te formuleren wanneer je een nieuwe game gaat ontwerpen. Je kan deze vragen ook goed stellen aan je leerlingen om ze op weg te helpen in hun gamedesign.

Andere ontwerpvragen zijn bijvoorbeeld:

Hoe werkt de score? Waar krijg je (straf-)punten voor?
Wat is de win- en wat is de verliesconditie?
Welke uitdagingen moet de speler overwinnen (door het controleren van zijn spelelementen (objecten)?
Hoe ziet een spelronde eruit ("turnbased" of "realtime")?
Hoe zien de levels (subgames) eruit?
Laatste wijziging: vrijdag, 28 oktober 2011, 11:14