Als een leerling vastloopt


Nu je als gamescool docent een aantal games hebt gemaakt (een basisspelletje, een doolhofgame en een shooter) is het zo dat je in staat bent om veelvoorkomende vragen te beantwoorden. Als een leerling met een programmeer vraag komt, werkt het goed om die vraag te beantwoorden met onderstaande wedervragen:

1. Wat wil je precies dat er gebeurt in je game?
2. Welke objecten spelen daar een rol in?
3. Welk event begint de gebeurtenis?
4. Welke acties volgen op het event?

Bijvoorbeeld: een leerling wil dat een mannetje van kleur verandert als hij op een "toffee" stapt. De objecten die daarvoor nodig zijn, zijn: een mannetje en een toffee. Het event is: "botsen". De actie is: "verander de sprite van het object "mannetje" in een sprite met een andere kleur".
leerlingen helpenin de praktijk
Als het een wat ingewikkeldere vraag is, kunnen er meer vragen nodig zijn om het spel te analyseren:

5. Welke variabelen heb je nodig (bijvoorbeeld score, aantallen)
6. Hoe verandert een variabele, door welk event?

Soms is de vraag van een leerling te 'groot'. "Hoe maak ik een RPG game", bijvoorbeeld. Je kan zo'n leerling alleen helpen als je zelf als docent weet hoe je - in dit geval - een RPG game maakt. Je moet dus als het ware zelf een tutorial in je hoofd hebben met daarin de stappen die je moet zetten om tot een game te komen.
Laatste wijziging: maandag, 7 november 2011, 15:47