Leren programmeren

Word een programmeur

Om ingewikkelder dingen te kunnen doen met Gamemaker, heb je (soms) GML nodig. GML staat voor Gamemaker language, een programmeertaal die qua syntax erg lijkt op actionscript (flash) of javascript. Het is makkelijk en snel te leren en het is ook een goede eerste programmeertaal om mee te beginnen.

Wat houdt programmeren nu eigenlijk in?

Wat houdt dat nu eigenlijk in ‘programmeren van je game’? Het houdt eigenlijk niets anders in dan heel precies de computer uitleggen wat hij stap voor stap moet doen. Neem nou bijvoorbeeld het spelletje PONG, wat zou de computer moeten doen bij PONG?

PONG

1. Beweeg de bal naar rechts
2. Als de bal tegen de rechterstreep komt, beweeg de bal naar links
3. Als de bal tegen de linkerstreep komt, beweeg de bal naar rechts
4. Als een speler een ↑ indrukt, beweeg zijn streep (zijn bat) naar boven
5. Als een speler een ↓ indrukt, beweeg zijn streep (zijn bat) naar beneden
6. Als de bal voorbij een streep gaat, krijgt de tegenoverliggende speler een punt. Begin weer bovenaan deze lijst 

Dat is alles! Zo ziet het programma van PONG eruit (een paar details weggelaten). Als je dit snapt, kan je programmeren. De enige stap die je nu nog hoeft te maken is bovenstaande logica (ook wel 'pseudo taal') vertalen in een computertaal. Bekende computertalen om games in te maken zijn onder andere Basic, Lingo, Actionscript, GML (Gamemaker language), Python, C++, Java.

Laatste wijziging: maandag, 17 juli 2017, 10:08