Wat zeg je nou?

Introductie

Veel dingen die we in de echte wereld hebben, kunnen op de computer worden gemodelleerd . Modellering betekent dat je iets uit de echte wereld neemt en er variabelen en algoritmen van maakt. Een getal kan gemodelleerd worden als een integervariabele. Een woord maar ook een zin kan worden gemodelleerd als een tekstvariabele, ook wel een tekenreeks genoemd.

een array, gespot in het wild

Hoe zou jij een zin modelleren? Één manier is om te zeggen: een zin is niets meer dan een tekenreeks (string), dus we hebben maar één variabele nodig. Een handigere manier is te zeggen: een zin is een verzameling woorden, dus we kunnen veel variabelen gebruiken. Maar je hebt ook al geleerd dat we daarvoor arrays kunnen gebruiken.

We slaan alle spaties en interpunctie even over, maar dat kunnen we er later weer bij zetten.

In games

In computerspellen zien we vaak een 'level editor'. Dit is een apart programma dat we kunnen gebruiken om het spel zelf te wijzigen, waardoor onze eigen aangepaste levels worden gemaakt. De reden waarom we dit kunnen doen is omdat het spel niet alle variabelen 1 voor 1 maakt. In plaats daarvan leest het een level bestand in het geheugen en gebruikt dan dat om variabelen voor het spel, of level, te maken. De level editor gebruikt een model voor het spel. De lay-out van een scherm kan in een array worden geplaatst, waarbij elke locatie een specifiek getal voor een bepaald element heeft. Bijv. 0 = leeg, 1 = ijs, 2 = lava, 3 = steen, 4 = muur.

Opdracht

Je gaat nu een zin maken uit een reeks woorden.

Voorbeeld:

We gebruiken een '.' als het laatste teken in de zin, geen vraagteken, omdat we nooit weten of de zin een vraag is.

  1. Maak een array variabele en zet de woorden uit de zin op hun juiste index. Gebruik de woorden Filmquiz, bracht, knappe, ex-yogi, van, de, wijs:
  2. Maak een lus die bij het laatste woord stopt
  3. ALS het huidige woord bij de index het laatste woord is
  4. Druk het woord af, gevolgd door een punt
  5. ANDERS
  6. Druk het woord af, gevolgd door een spatie

Pas op met

  • Maak geen oneindige lus.
  • Wanneer je de punt afdrukt, zou dit de laatste actie moeten zijn.
  • Waar spaties gaan. Na het laatste woord mag geen spatie volgen.

Verwacht resultaat

Filmquiz bracht knappe ex-yogi van de wijs.

Veelgemaakte fouten

  • Na het laatste woord een spatie plaatsen
  • Beginnen te tellen bij 1, in plaats van 0
  • Woorden op afzonderlijke regels zetten (hint: gebruik ';' zodat op het einde een nieuwe regel wordt voorkomen)

Bronnen

  1. https://nl.wikibooks.org/wiki/Programmeren_in_JavaScript/Objecten/array
  2. https://nl.wikipedia.org/wiki/Pangram
(Er zijn nog geen discussies in dit forum)