Grootste getal

Introductie

Vaak willen we veel dingen opslaan in een programma, zoals bijvoorbeeld een lijst van alle Fibonacci nummers. Eenvoudige variabelen zijn dan ineens niet groot genoeg meer. Een array kan hierbij helpen. Een array is een variabele die een aantal eenvoudige variabelen kan bevatten onder slechts één naam. Je kunt zeggen dat een array een variabele is die een lijst bevat met andere variabelen.

net als een index in een boek, maar dan anders

Arrays gebruiken een index om de variabelen daarin te vinden, net zoals een boek een index heeft achterin met paginanummers. In veel programmeertalen moet je van tevoren opgeven hoeveel waarden je verwacht in de array te plaatsen. In JavaScript hoeft dat juist niet, en dat maakt arrays in JavaScript erg makkelijk te gebruiken. Merk op dat Arrays hun index bij 0, niet bij 1 starten. Dat komt omdat computers een adres hebben genaamd '0', terwijl mensen graag beginnen bij 1. We willen die ruimte niet verspillen.

John von Neumann kijkt intens naar een lamp die wij niet kunnen zien

Hier zien we John von Neumann (1903-1957), de uitvinder van de moderne computer, programmeren, arrays, maar helaas ook de kernbom en de waterstofbom.

Een array maak je net als andere variablen met var . Echter, nu geef je met rechte haken aan dat je meerdere waarden kan gaan opslaan in deze variabele.

Voorbeeld

Wat gebeurt er nu als we niet netjes tellen? We kunnen bijvoorbeeld na de laatste regel schrijven fib[10]=55. De waarden op fib[6] tot en met fib[9] zijn dan undefined. Dat is een speciale waarde in JavaScript die elke variabele heeft voordat je er iets inzet. Undefined is geen tekst of getal. Als je er iets mee probeert te berekenen krijg je een foutmelding!

Een meer efficiente manier in JavaScript is:

De index wordt dan automatisch voor ons gezet, tellend vanaf 0.

In games

Spellen hebben niet per se arrays nodig, maar het helpt zeker om ze wel te gebruiken. Denk aan een spel als 4 op een rij . Om al de zetten bij te houden kunnen we een 7 bij 4 array maken (dit heet multidimensionaal). In totaal hebben we dan 28 variabelen, en elk van deze vakjes kan een waarde hebben van "leeg", "geel" of "rood.

heel heel vroeger speelden mensen wel eens spellen zonder beeldscherm

Opdracht

In deze oefening ga je het grootste lottogetal zoeken. De lotto-nummers moeten opgeslagen in een reeks (array) van 6 items. Neem hiervoor de getallen: 5, 14, 26, 8, 13, en 3.

  1. Maak een array met de naam lotto en zet daarin de hierboven genoemde waarden
  2. Maak en zet de variabele max op 1
  3. Maak een lus die alle getallen bekijkt (je kan for () of while() gebruiken)
  4. Wanneer je een getal vindt dat groter is dan max , dan zet je de waarde van max op dat getal
  5. Als je klaar bent, druk dan max af

Pas op met

  • haakjes: lotto zelf kan niet gebruikt worden als een variabele, je moet altijd een index gebruiken
  • sla je programma op voordat je op RUN drukt, want een oneindige lus betekent dat je je hele programma kwijt kan raken!

Verwacht resultaat

26

Veelgemaakte fouten

  • syntax fouten
  • het verwisselen van max en de array variabelen
  • groter dan gebruiken als je kleiner dan moet gebruiken (a<1, a>1)
  • incorrect gebruik van for() syntax

Bronnen

(Er zijn nog geen discussies in dit forum)