Mag ik een klinker kopen?
Introductie
Een if opdracht maakt een keuze tussen 2 situaties. Dit kan je gebruiken met getallen, maar ook met tekst. In deze oefening ga je werken met wat we 'Boolean operatoren' noemen. Deze zijn bedacht door de wiskundige George Boole (zie foto).

De Booleaanse operatoren zijn
naam | in javascript | uitleg |
---|---|---|
AND | A && B | beide moeten waar zijn (true) |
OR | A || B | A is waar, of B is waar, of allebei zijn waar |
NOT | !A | alleen als A niet waar is, dus A is false |
In het Nederlands gebruik je 'of' op een andere manier. Voor de computer kan 'of' ook betekenen dat allebeiwaar zijn.
Voorbeeld:
In het voorbeeld hierboven kan held natuurlijk niet tegelijk Superman en Batman zijn. Maar het is wel mogelijk dat als we schrijven health<100 || lives<2
dat allebei waar zijn!
In games
Controleren op Boolean waarden heet het 'evalueren van een booleaanse expressie'. Dit gebeurt constant in spellen. Het is zelfs zo dat in bijvoorbeeld een shooter game het spel op elk moment kan eindigen (door een 'hit'). Daarom zal het spel constant checken of je geraakt bent, en als je 'health' op 0 staat is het game over.
Opdracht
- Maak een variabele en zet er een letter in (a-z)
- Check met een if en de OR-operator of het een klinker is
- Print "klinker" als het een klinker is, en "medeklinker" in andere gevallen
Pas op met
- De regel zal lang worden, maar zet gewoon alles achter elkaar
- Gebruik aanhalingstekens correct (in onze voorbeelden gebruiken we altijd enkele aanhalingstekens, maar dubbele mag ook)
- Haakjes
Verwacht resultaat
Als de input een klinker is (a,e,i,o,u)
klinker
Als de input een medeklinker is
medeklinker
Test je programma met diverse letters. Wat doe je met bijv. hoofdletters 'A' en kleine letters 'a'?
Veelgemaakte fouten
- incorrect gebruik van OR
- aanhalingstekens niet sluiten
- verwisselen van Waar en Onwaar delen
- geen haakjes gebruiken
- '=' in plaats van '=='