Om het even

Introductie

Jacky, waarom dan?
Zelfs Jacky Chan kan moeilijk beslissen.

Met de if opdracht kan je een keuze maken tussen 2 situaties. Het 'waar' ( true ) deel staat onder de if. Het 'onwaar' ( false ) deel staat onder else. Als je meer dan 1 regel nodig hebt onder de if of de else moet je hier accolades gebruiken. Dat zullen we nu nog niet doen.

Een if heeft altijd de vorm "if (x) doe_iets". De haakjes zijn hier verplicht! Zie de if maar als een opdracht net als de console.log .

Voorbeeld

Let op dat we niet schreven hoek=90, maar hoek==90. Dit heeft te maken met een eigenaardigheid van C achtige talen (wat JavaScript ook is). In C is het mogelijk op elk moment een waarde te veranderen, ook midden in een if . Dat betekent dat ik kan schrijven if (hoek=90) en dat dit vervolgens uitvoert hoek=90, ofwel de waarde wordt op 90 gezet voordat de if is uitgevoerd. Natuurlijk is het antwoord dan waar! Dit willen we niet en daarom heeft men slim de '==' bedacht. Deze controleert de waarde maar kan de waarde niet veranderen. In JavaScript bestaat zelfs de '===' die ook controleert of de waarde het juiste type heeft (getal of tekst bijvoorbeeld). Veel programmeurs gebruiken hierdoor alleen nog maar '==='.

Dat wat achter if staat moet altijd waar of onwaar zijn, het kan dus nooit een 'ongeveer' waarde zijn. Voorbeelden zijn

  • gelijkheid: x==10,
  • kleiner: x<10,
  • groter: x>10,
  • ongelijkheid: x!=10 (lees het uitroepteken als niet )

Een if wordt vaak afgebeeld met een stroomdiagram ( flowchart) .

In games

If, of eigenlijk selectie is zo belangrijk bij het programmeren, dat het onmogelijk is zinvolle programma's te schrijven zonder if . Wat zou je aan een auto hebben die alleen maar rechtsaf kan slaan?

Neem bijvoorbeeld de instellingen in een spel: Een wapen selecteren vereist een if . Nog belangrijker, Pac-Man op het scherm laten bewegen kan alleen met een combinatie van if : de keuze tussen boven, links, rechts en onder.

Opdracht

  1. Maak een variabele, en zet er een getal in
  2. Controleer met if en % of het getal oneven is
  3. Bij een oneven getal print je 'oneven', bij andere getallen 'even'

Pas op met

  • De volgorde van regels code
  • Het correct gebruik van % (bijv. aantal % 10 == 0)
  • Het verschil tussen '=' en '=='

Verwacht resultaat

Als de input is a=1

oneven

Als de input is a=2

even

Test je programma met diverse getallen

Veelgemaakte fouten

  • verkeerd gebruik van %
  • typefouten (syntax errors)
  • verwisselen van de Waar en Onwaar delen
  • gebruik van '=' in plaats van '=='

Bronnen

  1. https://en.wikipedia.org/wiki/Modulo_operation
  2. https://en.wikipedia.org/wiki/Conditional_(computer_programming)
  3. http://www.flowgorithm.org/index.htm
  4. https://en.wikipedia.org/wiki/Flowchart
  5. https://en.wikibooks.org/wiki/JavaScript/Control_structures#if

Lijst met discussies. Toont 1 van 1 discussies.
Status Discussie Begonnen door Laatste bericht Antwoorden Acties
antwoord
Foto van Verwijderde gebruiker
Verwijderde gebruiker
Foto van Verwijderde gebruiker
Verwijderde gebruiker
0