Maak een mindmap voor je landschap

Maak een mindmap voor je landschap. Je mag er natuurlijk ook in tekenen, symbolen erbij bedenken of materiaal schetsen. 

  • Welke sfeer heeft je omgeving? Zoek naar woorden die bij je spel horen. Soms helpt het om juist het tegenovergestelde te benoemen. Wat moet het in ieder geval niet zijn:  vijandig/gemoedelijk, competitief/samenwerkend, luguber/plezierig.
  • In welke tijd speelt het zich af?
  • Wat is het klimaat? Is het klimaat stabiel?
  • Wie wonen hier/hebben hier gewoond?
  • Hebben er in het verleden bijzondere gebeurtenissen plaatsgevonden waar nog overblijfselen van te zien zijn?
  • Wat voor elementen moeten er in terug komen? (routes/obstakels/schuilplekken/doorgangen) schrijf ze op, of teken ze in je mindmap.
  • Komen er attributen in deze omgeving die je kunt pakken (bijvoorbeeld  wapens)? Hebben die een speciale plek nodig (bijvoorbeeld een wapenkast, en een aparte kast voor munitie)? 

Zoek referentie materiaal voor je omgeving

Ga bij voorkeur uit van (eigen) foto's. Als je ander tekenwerk als uitgangspunt neemt, wordt je werk al snel een kopie. Het referentie materiaal is er voor om te onderzoeken hoe dingen in elkaar zitten. 

Dat wil niet zeggen dat je niet mag kijken hoe anderen iets op hebben gelost natuurlijk. Maar probeer dan goed te kijken en het daarna uit je hoofd te reproduceren. Wie weet wat je zelf voor moois verzint. Als je er niet uit komt kun je altijd nog natekenen wat je nodig hebt.


Zoek naar geschikte kleuren uit je kleurpalet

Je landschap heeft contrast nodig met je karakter.Je weet al wat je karakter voor kleur krijgt, zoek er nu een geschikte kleur bij voor je achtergrond. Neem een kleur die genoeg contrast heeft met je gameheld en andere karakters, en zorg ervoor dat de kleur niet zo fel en verzadigd is (dus meng er bijvoorbeeld wat grijs door). Daardoor komen je spelfiguren beter naar voren op je scherm. Je kunt beginnen met het zoeken op basis van je referentie materiaal naar kleuren die vanuit de werkelijkheid goed bij de objecten in je achtergrond passen. Die kleuren pas je dan later per object aan voor de sfeer, doelen en belangrijkheid in je game. Probeer de kleuren bij elkaar te laten passen door in verschillende tinten te werken of dichtbij elkaar liggende kleuren uit de kleurencirkel te kiezen.

Het is mooi om licht en donker af te wisselen. Wat donker is valt dan op doordat het voor iets lichts staat en andersom.



(Er zijn nog geen discussies in dit forum)