Een populair concept bij games is het oplossen van levels die steeds een stapje moeilijker worden. Deze levels zijn een soort behendigheidspuzzels. Voorbeelden waarin dit principe toegepast wordt zijn het populaire Angry Birds of het met Gamemaker gemaakte Karoshi
(speel de game eerst een stukje voordat je een antwoord geeft op het forum)
Het probleem voor de speler is dat hij of zij vroeg of laat vastloopt met de game: er komt een level dat te moeilijk is om te doen en na een paar pogingen stopt de speler met het spel. Hoe zou je dat probleem als gamedesigner kunnen omzeilen? Beschrijf je oplossing(en) hieronder in het forum.
Uitdaging voor de gamedesigner
Bonus level laten spelen waarin je extra punten kunt verdienen, tips om level op te lossen in ruil voor punten, hulp van andere spelers inbouwen (multi player game), ...
Als antwoord op Verwijderde gebruiker
Re: Uitdaging voor de gamedesigner
door Verwijderde gebruiker -
Eens met het bovenstaande. Vooral het geven van tips stapsgewijs met een soort 'aanwijzing nodig' knop kan helpen. Bijvoorbeeld in ruil voor punten.
Een andere oplossing zou kunnen zijn om na een aantal pogingen of een bepaalde speeltijd in een level de speler de optie te bieden om het nogmaals te proberen in easy mode. Deze modus gebruikt hetzelfde level maar maakt de puzzel iets eenvoudiger door bijvoorbeeld meer munitie te geven of het verloop van upgrades wat sneller te laten gaan.
het level aanpassen zodat het wel mogelijk is om te spelen
ja...dat is natuurlijk wat er moet gebeuren....maar het lastige is: elke speler speelt anders en is op een ander niveau. Dus wat voor de een een 'blocker' is, is voor de ander gemakkelijk.
Je zou na een bepaalde hoeveelheid keren dat de speler op "R" gedrukt heeft een extra knop beschikbaar kunnen maken "H", bijvoorbeeld, voor een Hint. Dit zou een pijl/omcirkeling/omschrijving kunnen zijn waar de speler verder kan zoeken om de oplossing te vinden. Je zou dan zelfs H1, H2, H3 kunnen introduceren om de speler stapsgewijs verder te helpen, zodat het gevoel van tevredenheid van het zelf oplossen wat de speler krijgt deels in stand gehouden blijft.