Leerforums

Onderwerp Forum Beschrijving Discussies
Hoe werkt het hier? Stel hier je algemene vragen over de cursus (ook bugs en kapotte links melden)

Hier kun je vragen stellen als je vastloopt met gameskool. Kijk eerst goed naar het lesmateriaal voordat je een vraag stelt en gebruik de zoekfunctie om te kijken of je vraag al eerder is gesteld. 

Het gaat hier om algemene vragen over Gameskool, niet over vragen over de tools of een specifieke ...

9
Gamedesign principes Balans oefening

Balans in een spel is belangrijk zodat het spel:

  • niet te makkelijk of te moeilijk is
  • er niet een altijd winnende strategie of winnende positie is in het spel ('de dwergen winnen altijd')
  • beginnende gamers niet in een keer worden weggevaagd door ervaren gamers
  • niet te kort of lang duurt


Oefening: neem ...

5
Interessante gamemechanics

Gamemechanics

Gamemechanics zijn de 'spelmechanismes' waarmee het spel is gemaakt. Zeg maar de acties en reacties van het spel. Om een vernieuwend spel te bedenken, heb je vaak nieuwe spelmechanismes nodig. Als je een goed spelmechanisme bedacht hebt, zul je zien dat je snel veel copycats krijgt ...

6
Opdracht: analyseer een level van een game

Zoek een game die een level editor heeft zoals: Starcraft, Neverwinter Nights, Doom, of een andere game met level editor. Kies een van je favoriete levels en analyseer dit level. 

Geef (onder in dit forum) antwoord op de volgende vragen:

  • Uit welke elementen bestaat het level (onderdelen in het ...

4
Bouw je eigen level

Bij de meeste wat grotere games krijg je een level-editor meegeleverd. 

Opdracht 1: bouw een nieuw level voor een van je favoriete games

Denk daarbij dan aan:

  • Easy to begin, hard to master
  • Duidelijke navigatie (is alles goed te vinden in je level?)
  • Balans in je level
  • Beloningen en doelen in het level ...
4
Uitdaging voor de gamedesigner

Een populair concept bij games is het oplossen van levels die steeds een stapje moeilijker worden. Deze levels zijn een soort behendigheidspuzzels. Voorbeelden waarin dit principe toegepast wordt zijn het populaire Angry Birds of het met Gamemaker gemaakte Karoshi



(speel de game eerst een stukje ...

1
Stel hier je vragen over deze les

Hier kun je vragen stellen als je vastloopt met gameskool.

Voordat je een vraag stelt:

1. Kijk goed of je alles gedaan hebt van de les, misschien staat het antwoord er gewoon.
2. Zoek eerst in eerder gestelde vragen in dit forum of je het antwoord kunt vinden. Gebruik de zoekfunctie in de ...

1
Gamegeschiedenis Werk aan je repertoire van games

Het is belangrijk dat je de klassieke games kent Dat geld voor de klassieke bordspellen (schaken, dammen, backgammon, monopoly, ganzenbord, poker, patience, bridge, catan, enzovoort) als voor videogames.

In de lesjes hiervoor heb je kennis gemaakt met de belangrijkste genres. Een uitgebreidere ...

3
Stel hier je vragen over deze les

Hier kun je vragen stellen als je vastloopt met gameskool.

Voordat je een vraag stelt:

1. Kijk goed of je alles gedaan hebt van de les, misschien staat het antwoord er gewoon.
2. Zoek eerst in eerder gestelde vragen in dit forum of je het antwoord kunt vinden. Gebruik de zoekfunctie in de ...

1
Prototyping Opdracht: maak een papieren prototype van je gameidee

Maak een papieren prototype van een gameidee. Bedenk dat het een testbare versie van een (bord-)spel moet worden waarmee je je toekomstige videogame gaat testen. Als het een testbaar prototype moet zijn moet je ervoor zorgen dat het enigszins is vormgegeven en moet het duidelijk zijn hoe het spel...

0
Game engines Stel hier je vragen over deze les

Hier kun je vragen stellen als je vastloopt met gameskool.

Voordat je een vraag stelt:

1. Kijk goed of je alles gedaan hebt van de les, misschien staat het antwoord er gewoon.
2. Zoek eerst in eerder gestelde vragen in dit forum of je het antwoord kunt vinden. Gebruik de zoekfunctie in de ...

0
Games testen Opdracht: lever een testvideo in van je prototype

Verzamel een groep vrienden en bekenden om je eerder gemaakte (papieren of in game engine gemaakte) prototype te testen. 

1. Laat je testers het spel spelen en neem het spelverloop op met een videocamera (bv. de camera in je telefoon)

2. observeer de testers: lopen ze vast, vinden ze het leuk/niet ...

0
Stel hier je vragen over deze les

Hier kun je vragen stellen als je vastloopt met gameskool.

Voordat je een vraag stelt:

1. Kijk goed of je alles gedaan hebt van de les, misschien staat het antwoord er gewoon.
2. Zoek eerst in eerder gestelde vragen in dit forum of je het antwoord kunt vinden. Gebruik de zoekfunctie in de ...

0
Games en verhaallijnen Welk 'karakter' heeft jouw gameheld?

Vul de karaktersheet in en ontwerp een karakter aan de hand van de sheet. Maak gebruik van een (paar) basisvormen bij het ontwerpen van je figuur. Houd het nu zo simpel mogelijk. Deze schets ga je in de volgende opdracht wat verder uitwerken.

Stuur je schets in op dit forum en vertel wat over je ...

1
Stel hier je vragen over deze les

Hier kun je vragen stellen als je vastloopt met gameskool.

Voordat je een vraag stelt:

1. Kijk goed of je alles gedaan hebt van de les, misschien staat het antwoord er gewoon.
2. Zoek eerst in eerder gestelde vragen in dit forum of je het antwoord kunt vinden. Gebruik de zoekfunctie in de ...

0
Werken in de gameindustrie Stel hier je vragen over deze les

Hier kun je vragen stellen als je vastloopt met gameskool.

Voordat je een vraag stelt:

1. Kijk goed of je alles gedaan hebt van de les, misschien staat het antwoord er gewoon.
2. Zoek eerst in eerder gestelde vragen in dit forum of je het antwoord kunt vinden. Gebruik de zoekfunctie in de ...

0