Jongeren moeten educatieve games maken

Stap een, inderdaad

Stap een, inderdaad

door Verwijderde gebruiker -
Aantal antwoorden: 1

Stelling 1 is inderdaad correct, maar je kunt vervolgens ook aan de volgende groep laten zien wat er het jaar ervoor is gedaan, dat willen ze vast spelen, want ze kennen elkaar, het is een voorbeeld, etc. als de games dan educatief zijn is het nog leerzaam verderop ook :)
Ik denk sowieso dat door educatieve stof te laten deconstrueren (wat nodig is om complexere stof te gamificeren) ze al heel veel leren.

Stelling 2 hangt van wat je wilt doen af. Als ik ze een verkiezingsspel laat maken, waardoor ze veel factoren moeten benoemen en in verhouding tot elkaar stellen, gaat het mij veel meer om de vertaalslag of gamificatie. Zodoende werken ze, zoals de RoC mevrouw in het filmpje zegt op een andere manier met hetzelfde. Alle extra vaardigheden zijn dan meegenomen. Laat ik ze gewoon iets in elkaar zetten dat moet werken, leren ze wellicht veel minder. De educatieve waarde van "games maken op school" is naar mijn idee rechteveredig aan de kwaliteit van de uitvoerend docent en het plan.

Als antwoord op Verwijderde gebruiker

Re: Stap een, inderdaad

door Wouter Baars -
eens. -Ook weer om te prikkelen- een voorbeeld over de denkbeeldige opdracht: bedenk een game over de 'problemen in Afrika. Zo'n game leidt dan somt tot een stereotype game waarbij er dan bijvoorbeeld een game over waterhalen gemaakt wordt door leerlingen. Je moet dan als er zoiets gebeurt eigenlijk vaststellen dat in de onderzoeksfase van dit leerlingen project iets niet goed is gegaan, maar de game die ze gebouwd hebben kan best goed zijn.