Games om het onderwijs te verbeteren

Reactie

Reactie

door Verwijderde gebruiker -
Aantal antwoorden: 3

1. [...] want leerlingen spelen graag en als ze met games mogen leren zijn ze gemotiveerder. Dat leidt tot meer inzet en meer geleer.

2. [...] want? Niks want, de stelling klopt m.i. niet. Je kunt alles wat te leren is met een game leren. Denk aan besef dat de rechtstaat niet een rigide machine is, maar dat er verschillende factoren zijn die allen hun invloed hebben (al heb ik dat met een pen&paper rpg gedaan, maar als je dat digitaal doet is het een game... bovendien onderscheiden we in het Engels niet het Nederlandse verschil van computerspel (game) en spel (game), maar dat terzijde)

Als antwoord op Verwijderde gebruiker

Re: Reactie

door Wouter Baars -
Ik ben het deels met je eens bij stelling 2. Misschien zou de stelling moeten zijn: je kan alleen basale dingen leren met een COMPUTERgame. Of in ieder geval is het zo dat de huidige educatieve computergames erg gericht zijn op basale leeractiviteiten door hun ontwerp.
Als antwoord op Wouter Baars

door Verwijderde gebruiker -
Nou, ik moet ook denken aan een PC game uit mijn basisschooltijd, thuis in het milieu https://www.myabandonware.com/game/thuis-in-het-milieu-3yg waar ze toch echt proberen om besef, recycling en watergebruik te laten doordringen. Ook de Sims zou je kunnen bewerken om er voor home ec. een boel van te leren. En als je alleen basale dingen kunt leren, wat voor nut heeft het hele simulatiegenre dan? Natuurlijk is een simulatiegame niet 1-op-1 toepasbaar in de realiteit, maar zelfs van Farming simulator 2018 kun je een boel leren over de stappen die bij een proces horen, hoe verzorging van een erf werkt, etc.
Persoonlijk denk ik dat de ontwikkelaars basale training goed aan de man kunnen brengen, want bij teveel opties zoals bij bv Democracy 2 en je verliest uit het oog wat ze zouden kunnen leren, of leerlingen spelen vooral door te klikken, niet door echt te doen/weloverwogen beslissingen te nemen. Wanneer je echter verder gaat in de gameplay en het noodzakelijk wordt om punten te winnen, zul je zien wat leerlingen/spelers opeens bereid zijn te onthouden ;)
Als antwoord op Verwijderde gebruiker

door Wouter Baars -

Hoi Pieter,

De stelling is natuurlijk om een beetje te prikkelen ;-)

Het is denk ik, als we nadenken over het toepassen en ontwerpen van 'serious' of applied games zoals dat nu heet of het gaat om een echte game, een simulatie of een gamification. Er zijn dan natuurlijk enorm veel toepassingen die leerlingen activeren, maar een pure 'game' die verder gaat dan basale vaardigheden...dat is toch lastig door de beperkingen van de 'intelligentie' van de computer (vooralsnog). IMHO uiteraard ;-)